کتاب سبز - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 25
فهرست علم به مثابه امري مقدّس (بررسي آراي دکتر حسين نصر در باب علوم اسلامي) سيد عقيل حسيني ٭ چكيده: تمام ارکان سنّت هم از «ذات قدسي» مبعث ميشوند و هم رو به سوي آن دارند، و از اينرو رنگ و بوي قداست ميگيرند. علم سنّتي نيز، به عنوان يکي از اساسيترين ارکان سنّت ـ خصوصاً در سنّت اسلامي که به معرفت منزلتي أعلي ميبخشد ـ با قداست عجين است و «علم مقدّس» نام ميگيرد. علم اسلامي بر دو اصل اساسي استوار است. از آنجا که در اسلام «اصل توحيد» بالاترين مرتبت را دارد، تمامي اجزاء فرهنگ و تمدن و تفکر اسلامي بر آن ابتنا دارند. علم اسلامي نيز به تبع اينان، بر مبناي اين اصل بنيادين نضج ميگيرد و هدفي جز نماياندن آن ـ يعني بازنمايي وحدت در تمامي نمودها و در نتيجه بازنمايي سيماي ذات احدي در وراي آنها ـ ندارد. همچنين، علوم اسلامي بر «اصل ساختار سلسله مراتبي طولي عالم و حقيقت» ابتنا دارند کما اينکه در اين اصل با علوم مقدس موجود در دل ديگر سنّتها اشتراک دارند. كليدواژهها: سنّت اسلامي ـ علوم مقدّس ـ علوم اسلامي ـ روششناسي ـ جهانبيني اسلامي ـ نصر، حسين، 1312. مقدمه اسلام از آن جهت علم را مقدّس ميشمارد که هر علم سرانجام به جنبهاي از تجلّي الهي مرتبط ميشود (احمد آرام، 1366، ص 26)؛ در نتيجه، علم سنّتي با حضور در قلمرو «حق مطلق» که خود، هم مقدّس است و هم منبع تقدّس، در اقيانوس امر غوطهور ميشود و از عطر تقدّس آکنده ميشود (حسين نصر، 1378، ص 169). در کنه علوم سنّتي، همواره «گرايش به سوي امر تقدّس» وجود دارد. «امر تقدّس» در کانون و مرکز علوم سنّتي واقع است و امور صرفاً انساني (چونان عقل استدلالي و...) همواره حاشيهاي هستند (دقيقاً به خلاف
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در جزوه باز آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 18,000 تومان