کتاب سبز - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 20
تاريخچه پوزيتيويسم گرايشهاي پوزيتيويسمي را در اولين انديشههاي بشري نيز مي توان يافت. چه اينگونه گرايشها در مصر باستان و بابل و تمدنهاي اوليه بشري وجود داشته و نتايج ناشي از چنين روش تفكري از حيث عملي مورد استفاده بشر متمدن بوده است. باري ارزش عملي دانشهاي استقرايي در تمدن بشري ارزشي غيرقابل انكار است. اما قرنها بعد در يونان باستان است كه رگههايي از رويكرد به پوزيتيويسم به عنوان يك روش فكري براي تحليل مسايل علمي و عملي به چشم مي خورد و آن زماني است كه اپيكوروس [341- 271 ق.م] شناخت حسي به كمك خود استقرايي را به عنوان يگانه منبع شناخت، مبناي دستگاه فلسفي خود ميگرداند و انباي بشر را به يك مكتب دانشي و ارزشي جديد رهنمون ميشود. ولي درخشش فلسفه و منطق ارسطويي خيره كنندهتر از آنان بود كه مجالي براي ظهور و بروز خود استقرايي آنگونه كه اپيكور ميخواست باقي گذارد حتي انديشه افلاطون پيروان وي هم تا قرنها تحتالشعاع عقلانيت و انسجام دستگاه فلسفي ارسطو بود. فيلسوفان و مشارحان بعد از ارسطو ـ كه به نوعي وامدار انديشههاي او در عرصه حيات فكري بشر بودند نيز اعتنايي در خور به شناخت حسي در پرتو روش استقرايي ننمودند چه انان هم چون سلف خويش، ارسطو، مجربات و محسوسات را از منظر روش قياسي به نظاره مي نشستند. اما در سدههاي پاياني قرون وسطي كه تاريخ آبستن يك سري حوادث و تحولات فكري بود تخطئه فلسفه ارسطويي و حمله به مبادي منطقي آن لقلقه لسان فيلسوفان و متفلسفان گشت. اين قضيه و تحول فكري كه در آراي اكامي و ديگران در آخرين قرنهاي حكومت و استيلاي فلسفه ارسطو حوزه انديشه بشر غربي تجلي يافت با تحول اجتماعي ـ سياسي و ديني از قبيل نوزايي و اصلاح ديني همراه شد مقافله فكر و انديشه بشر غربي را به سمت و سويي كشاند كه خود استقرايي و پروكستانيزم را برنده اصلي اين جدال فكري قرار داد. گرچه اين مطلب كه آيا اين نتيجه تنها ناشي از انديشه انديشمندان بوده يا تحولات اجتماعي و سياسي و
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در جزوه باز آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 7,200 تومان