کتاب سبز - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 3
صحرا نشينان و نگاره هاي آنانيكتا اصغرزاده طي قرنها كه شيوه ي زندگي شهري از نظر فرهنگي و هنري رشد روزافزوني داشته است، زندگي روستاييان و صحرا نشينان در ارتباط تنگاتنگ با طبيعت قرار گرفته است. اين نوع زندگي بسيار ساده و تاريخش نسل به نسل و سينه به سينه انتقال پيدا كرده است. پيشينه ثبت تاريخ زندگي اين گروه از مردم در علائم رمزي بافته هايشان نهفته است. ميراث و دارايي روستاييان و صحرانشينان در وسايل اوليه و مختصر زندگي، آداب و رسوم و خرافاتشان محدود مي شود. اين آداب و خرافات طي قرنها بي تغيير مانده و با ورود دين اين نوع رسومات با اديان تلفيق شده و در خدمت دين درآمده اند. سكونت دائمي اين مردم در روستاها و تبديل شيوه ي زندگيشان از حالت كوچ نشيني به يكجا نشيني و كشاورزي در كنار دامداري، ناچار شيوه ي قبيله اي كوچ نشيني را به فرهنگ بومي ثابت روستايي تبديل كرده است. اين تغييرات ،تحولاتي را نيز به دنبال داشته كه بازتاب عميقي بر شيوه ي زندگي و آداب رسوم اين مردمان داشته است. طي نسلها اين شيوه هاي اعتقادي كه نگاره هاي گليم نيز بخشي از آن است، از مادران به دختران و بعد از گذشت زمان رواياتي به اين داستانها و خرافات اضافه شده است. به مرور آرزوها و خواسته هاي روستانشينان تغيير كرد و انباشت سرمايه از طريق مالكيت زمين و كالا بر نياز به خوشبختي و سعادت روستاييان افزود. در اين شرايط است كه گليم به عنوان ابزار انتقال فكر نمادها و نگاره هاي طلسم گونه را بر زمينه خود پذيرفت و به اين طريق آرزو و اميال بافندگان بر ما ظاهر گشت. اين اشكال را مي توان در گليمهاي بربرهاي مراكش، آناتولي، قشقايي، شاهسون و بلوچ مشاهده كرد. اين نگاره ها را در بخشهاي نگاره هاي تولد، زندگي، محافظت از زندگي و زندگي پس از مرگ تقسيم بندي كرد. نگاره هاي تولد: · رب النوع
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در جزوه باز آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان